Op bevlogen en passionele wijze weet Kees Schilder zijn enthousiasme voor de opera in al zijn facetten over te brengen. 


Sinds enkele jaren verzorgt Kees Schilder met groot succes een operacursus in Het Park. Kees is een begenadigd verteller en geldt als een van de grote Nederlandse opera kenners. Op bevlogen en passionele wijze weet hij zijn enthousiasme voor de opera in al zijn facetten over te brengen. Door zijn deskundige en boeiende uitleg gaan deuren open die anders gesloten zouden blijven. Hij leert u als het ware een nieuwe manier van luisteren aan, die opera toegankelijk voor iedereen maakt.
 

De nieuwe serie opera-lezingen kent een gevarieerd programma met prachtige muziek, mooie verhalen en interessante achtergrondformatie. Voor de pauze staan er 5 meesterwerken op het programma en na de pauze worden er hoogtepunten uit diverse opera’s beluisterd en besproken. 

Programma (19.30 tot 21.30 uur)

31 januari 2024
Rigoletto van Giuseppe Verdi - 
Een geniale opera met een perfecte balans tussen lyriek en dramatiek 

7 februari 2024            
Parelvissers & Carmen van George Bizet
Parelvissers: Een exotisch verhaal met prachtige melodieën, muzikale kleuren en de hartstochtelijke muziek.  Carmen: Een spectaculaire opera met massascènes, spaanse getinte muziek en veel passie.  

14 februari 2024         
Madame Butterfly van Giacomo Puccini - 
Een aangrijpend verhaal dat Puccini inspireerde tot prachtige muziek. 

21 februari 2024         
La Gioconda van Almicare Ponchielli - 
Een prachtige opera met mooie aria’s, duetten, ensembles, koren, instrumentale stukken en een beroemd ballet.  

28 februari 2024         
Il Barbiere di Siviglia van Gioacchino Rossini - 
Een geliefde opera met mooie melodieën en humoristische scènes. 

De Barbier van Sevilla - 10 maart 2024

De beroemde aria van de ‘Barbier van Sevilla’ – Figaro – is misschien wel de bekendste opera-aria die er is. Op 24-jarige leeftijd schreef Rossini de komische opera ‘Il Barbiere di Siviglia’. De Barbier is een verhaal vol halve garen en dwaze wendingen. Waar Verdi of Mozart in hun komische opera’s ook altijd een donkere schaduwzijde laten zien, soms zelfs tegen het tragische aan, brengt Rossini de komische opera terug tot haar essentie. De pure vorm die zo ontstaat, laat de humor schaamteloos de boventoon voeren. Maar Rossini was dan ook in eerste plaats een entertainer, een theaterman in hart en nieren en geen filosoof. De muziek van de Barbier van Sevilla danst en prikkelt en heeft nog niets aan kracht verloren. Met maar een heel klein beetje verbeelding kun je Rossini op de achtergrond horen grinniken, soms zelfs uitbundig lachen. Als muziek na meer dan 200 jaar nog steeds wereldwijd mensen kan boeien en vermaken, dan is dat al een bijzondere kwaliteit op zich.

De uitvoering is in handen van de Nationale Opera van Moldavië, een klein land aan de buitengrens van Europa, maar met een indrukwekkende opera traditie. Gesitueerd in het oude centrum van Chisinau heeft het gezelschap een groot repertoire opgebouwd van prachtige, traditioneel vormgegeven operaproducties. ‘De Barbier van Sevillia’ is daar een mooi voorbeeld van.

Breid deze voorstelling uit met een interessante inleiding.