Nilgun Yerli is terug in Nederland, in het theater en vooral bij zichzelf.

Inmiddels is ze vijftig, getrouwd, moeder, gescheiden, werkeloos. Geen echtgenoot, geen baan, geen roots, niets dat verbindt… Wat doe je dan?

Je klampt je vast aan herinneringen, maar die doen verdriet want alles is vergaan. Kommer en kwel? Welnee. Er is altijd een dooddoener zoals ‘hoop’. Nilgun zoekt in Tinderella naar de ‘grote liefde’. Alsof er ook een ‘kleine liefde’ bestaat trouwens. Ja, die bestaat. Niet in het leven dat fan-tas-tisch moet zijn, maar wel in het gewone leven, dat natuurlijk helemaal niet gewoon is want niets is gewoon.

In Tinderella komen we uiteindelijk in dat gewone leven terecht, want daar is alles. Je moet het alleen zien, léren zien. Je moet durven het gewone buitengewoon te maken.

Keuzes, keuzes, keuzes... Het zijn de keuzes die ons nergens of ergens heen brengen.

Over Nilgun Yerli

Nilgun Yerli is schrijfster (o.a. De garnalenpelster), actrice en cabaretière. Ze kwam op haar tiende van Turkije naar Nederland, maar ging terug omdat het reizende bestaan moeilijk te combineren was met het moederschap en omdat ze niet tevreden was met de manier waarop de Nederlandse multiculturele samenleving zich op dat moment ontwikkelde. Nu is ze weer terug in Nederland.

Recensies

Theaterkrant
"Wat Yerli vooral is: een onderhoudend en intelligent schrijver en een verteller met een volstrekt eigen geluid."