Liefde, haat en angst voor misplaatste grappen

Last van een ochtendhumeur? Soms een hekel aan tout le monde? Gekweld door een onbeantwoorde amour? Jaloers op een kluizenaar die zich verstopt in de uitgestrekte bossen van Alaska? Herkenbaar? Dan ben je toe aan deze Mission Molière, een radicale bewerking van de Franse komedie De Mensenhater. Oh la la!

350 jaar na de dood van de Franse komedieschrijver Molière, brengen Sarah Moeremans en Joachim Robbrecht de personages uit zijn bekendste stuk De Mensenhater tot leven. Of misschien zijn ze nooit echt doodgegaan. Want ironie, komedie en cynisme is van alle tijden. In deze gemoderniseerde versie, die zich afspeelt in het Parijs van de zeventiende eeuw, geven Sarah en Joachim hun eigen visie op humor, hypocrisie en goedbedoelerigheid.

Met een Spiegelpaleis als decor en Frans geïnspireerde kostuums is Mission Molière een vrolijke talige komedie die je verschillende vormen van humor laat zien. De pakkende chansons krijg je gegarandeerd niet meer uit je hoofd (“Laat me zingen!"). De personages hebben elk een eigen karakter en worden in Mission Molière in een hedendaags jasje gestopt.

Over Molière

Molière, geboren als Jean-Baptise Poquelin (1622-1673), was een Franse toneelschrijver en acteur die bekend is geworden met zijn satirische komedies. Hij trad met succes op voor Lodewijk de XIV en zijn hele hof in de zaal van het Louvre. Met Les Précieuses Ridicules opende hij een reeks van ongeveer dertig kluchten en blijspelen die hem beroemd maakten, ook lang na zijn dood. In zijn belangrijkste komedies, zoals De Mensenhater, bekritiseerde hij de sociale omgangsvormen van zijn tijd.

Publiekreacties 

“Hele leuke, grappige voorstelling. Zit steengoed in elkaar en is actueel en raak met de vele woordspelingen”

“Super onderwerp, de mens veranderd uiteindelijk niet door de jaren heen”

“Zeer indrukwekkend, leuke bewerking van 17-eeuws stuk, verweven met het heden. Prachtig decor!”

Recensies

De Volkskrant - “Joep van der Geest en Gillis Biesheuvel zijn heerlijke komediespelers. Het contrast tussen hun excessieve flauwiteiten en oercynicus Alceste, die door Van der Waal gortdroog wordt gespeeld, is geestig.”

NRC - “Het levert vrolijk metatheater op, in een lachspiegelpaleis vol decadente kroonluchters en lampenkappen.”

Brabants Dagblad - “Een met vaart gespeelde meeslepende voorstelling die aan het denken zet maar vooral aan het lachen maakt.”

Theaterkrant -  "Doordat Alceste steeds door de pogingen van de acteurs heen prikt om hun archetypische personages zo vet mogelijk neer te zetten, wordt het voor hen onmogelijk om nog precies met die archetypes samen te vallen, en boren ze nieuwe lagen aan. Dat is een bijzonder slimme manier om zowel de kracht van Molières satire te behouden als deze tegelijkertijd te compliceren en van een nieuwe lezing te voorzien."