Schouwburg Het Park geniet op dit moment van een zeer succesvolle voorverkoop met al ruim 40.000 verkochte tickets. De losse kaartverkoop start op 28 mei om 13 uur, ook dan wordt een goede verkoop verwacht. Echter, ondanks dit succes, werpt de actualiteit een schaduw over de toekomst van kunst en cultuur.

Uit het recentelijk gepresenteerde onderhandelingsakkoord blijkt een gebrek aan aandacht voor cultuur. Door de verhoging van de BTW van 9% naar 21% zal theaterbezoek vanaf 2026 aanzienlijk duurder worden. Dit is een flinke tegenvaller na jarenlang hard werken aan het creëren van een toegankelijk en divers cultuuraanbod.

Zonnegroet voor cultuur
In reactie op deze sombere vooruitzichten introduceert Schouwburg Het Park de ‘Zonnegroet’. Een video die verspreid wordt via social media. Collega’s van Het Park roepen hier zonnigere tijden in het cultuurlandschap aan. Cabaretier Gavin Reijnders, winnaar van het BNNVARA-programma ‘Ik Ga Stuk!’, maakte onlangs al zijn eigen versie van de Zonnegroet en ook andere cultuurhuizen zijn direct enthousiast aan de gang gegaan.

Dit initiatief dient als een positief geluid in deze uitdagende tijden. "Er komt misschien een storm aan in het cultuurlandschap, maar samen laten we de zon weer schijnen” aldus schouwburgdirecteur Roel Vente. Het Park nodigt culturele instellingen door het hele land uit om mee te doen aan deze Zonnegroet. Plaats je eigen versie op social media, zoals TikTok en Instagram, met de hashtag #cultuurzonnegroet. Samen staan we sterk!