Verhaal over (familie)tradities, trots en schuldgevoel

Meesterverteller Arie de Mol, zanger/acteur Kees Scholten en componist/accordeonist Jef Hofmeister brengen een muzikaal volksverhaal over de Gebr. Coen (ja, verre nazaten van…), twee Westfriese ondernemers die een reusachtig Oosters houten beeld in bezit hebben. Als blijkt dat het beeld op de internationale opsporingslijst van koloniale roofkunst staat en terug zal moeten naar het land van herkomst, slaat de vlam in de pan. Zowel binnen de familie, als daarbuiten.

'De tranen van Ang' is een verhaal over (familie)tradities, trots en schuldgevoel. Maar ook over woede en wederzijds onbegrip. Over historisch besef of het gemis daaraan. En het is een menselijk drama over de moeilijkheid om dat waaraan je gehecht bent geraakt, terug te geven. Met een mix van humor, diepgang en gevoelvolle liederen speelt en zingt het Volksoperahuis over dit actuele thema, dat haar wortels heeft in het koloniale verleden van ons land.

Arie de Mol – verteller
Kees Scholten – zanger/acteur
Jef Hofmeister – componist/accordeonist

Let op: dit is een besloten voorstelling. Publiek wordt hiervoor uitgenodigd en krijgt een speciale toegangscode om kaarten te reserveren. Maximaal 3 kaarten per genodigde.

Hoijtink, Miriam, FGw, Foto.Gillissen0gmail.com, IMG_6579.jpg

Voorgesprek door Miriam Hoijtink
"In mijn onderzoek naar koloniale roofkunst richt ik mij op de manier waarop in Nederland vormgegeven is aan de toe-eigening en in Indonesië aan het verlies ervan. Roofkunst is de trofee van de overwinnaar: soms lukraak ingepikt van veroverde culturen, soms op grond van zorgvuldige voorbereiding geselecteerd. In het laatste geval gaat het veelal om historisch betekenisvolle objecten die hun waarde danken aan de langdurige macht van een familie en aan mystieke of spirituele krachten die eraan worden toegekend. Door de heersende machthebbers van zulke objecten te beroven wordt het materiële bewijs van de macht onzichtbaar gemaakt. Als een cultuur het zonder dat bewijs moet doen, is het moeilijk om een toekomst vorm te geven. Om die reden is in Indonesië het verlies van objecten in herinnering gebleven in dichtkunst, vertelkunst, performances en meer recent in beeldende kunst. In Nederland is lang niet alle roofkunst gedeeld met een publiek."

Mirjam Hoijtink (1968) is verantwoordelijk voor de MA Museum Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Haar fascinatie voor kunst en politiek geeft zij vorm in onderwijs, tentoonstellingen (Fragments & Frictions, Contested Histories) en publicaties. In Exhibiting the Past […] (2012) richtte zij zich op de vroegste Nederlandse 19e eeuwse museale koloniale verzamelingen in Europese context.

Deze activiteit is onderdeel van de Cultuurproeverij op zondag 6 september. Er worden geen reserveringskosten berekend. U kunt tijdens het reserveren wel kiezen voor een kleine donatie van €2,50, €5 of €7,50. Hiermee steunt u alle 22 culturele instellingen van Cultuur Hoorn die dit mogelijk maken.