Operacursus door Kees Schilder

Operacursus door Kees Schilder

Kees Schilder heeft zo'n beetje zijn hele leven aan de opera besteed. Op bevlogen en passionele wijze weet hij zijn enthousiasme voor de opera in al zijn facetten op anderen over te brengen.

U krijgt deze avonden mooie fragmenten te horen, met daarnaast interessante achtergrondinformatie over de muziek, het verhaal en de uitvoerende artiesten. De cursus wordt afgesloten met een lezing en een bezoek aan de opera.

Voor de pauze staat een populaire opera centraal en na de pauze wordt de carrière van een geliefde operaster besproken aan de hand van de mooiste opnamen.

Klik hier om de Operacursus te reserveren.

Programma Operacursus Kees Schilder
Woensdag 30 januari - La Traviata (Verdi) met solist Montserrat Caballe
Woensdag 06 februari - La Bohème (Puccini) met solist Maria Callas
Woendsag 27 februari - Lucia di Lammermoor (Donizetti) en solist Luciano Pavarotti
Woensdag 06 maart - I Puritani (Bellini) met solist Joan Sutherland
Woensdag 13 maart - I Barbiere di Siviglia (Rossini) met solist Placido Domingo
Zondag 17 maart - Inleiding Il Barbiere di Siviglia 13.15 uur – 14.00 uur

Informatie
1. La Traviata (Verdi)
La Traviata is Verdi's intiemste drama en de opera zegt fundamentele dingen op een directe wijze met een rijkdom aan poëtische verbeeldingskracht. In La Traviata veroordeelde Verdi met muzikale middelen de houding van de gegoede burgerij, die op grote schaal gebruik maakte van demi-mondaines, maar ze niet zag als potentiële levenspartners. De hoge morele kwaliteit van Violetta, die haar eigen geluk opoffert voor het geluk van een ander, tekende hij in scherp contrast met de hypocriete houding van vader Germont die zich laat leiden door de angst voor praatjes.

Montserrat Caballe
Met haar prachtige stem, muzikale intelligentie, warme uitstraling en gevoel voor humor heeft zij haar publiek talloze onvergetelijke avonden bezorgd. Haar pure stem klonk prettig en haar pianissimi, delicate kleuren en zuivere hoge tonen waren een genot voor het oor.

Ze combineerde coloraturen, fijne uitgesponnen lyrische lijnen en een heroïsche declamatie met uitgelezen zachte tonen en fabelachtige pianissimi. Haar schitterende stem klonk als een parel die rolt op velours.

2. La Bohème (Puccini)
Puccini was geen vlotte werker en het componeren van La Bohème duurde drie jaar en negen maanden. Het oplossen van compositorische problemen, het bedenken van mooie melodieën, harmonieën en instrumentale kleuren kostte hem veel tijd en energie. Pas als hij eenmaal op gang was gekomen en het nodige op papier had staan, kreeg hij er plezier in. Toen zijn Mimi stierf en hij midden in de nacht de dramatische slotakkoorden schreef, liepen de tranen over zijn wangen. De opera bleef na de première in 1896 een vast repertoirestuk en is na Traviata, Carmen en Die Zauberflöte de meest uitgevoerde opera in onze tijd.

Maria Callas
Wat haar onsterfelijk maakte was niet haar stem, muzikaliteit of acteertalent. Ze bezat iets mysterieus dat de ziel raakte en de luisteraars diep ontroerde. Bernstein zei: ‘Deze vrouw genereert pure elektriciteit op het toneel. Ze is een kerncentrale in haar eentje.’ De muziekcriticus Harold Schönberg schreef: ‘Iets in die vrouw raakt regelrecht het innerlijk van de toeschouwers, waardoor ze door het dolle heen raken.’ Met haar fantastische stem, zeldzame inlevingsvermogen, ongekende muzikaliteit en zesde zintuig voor de stijl van de romantische opera’s veroorzaakte ze een sensatie in de operawereld.

3. Lucia di Lammermoor
Gaetano Donizetti werd in 1797 geboren in Bergamo en behoort met Bellini en Rossini tot de grootmeesters van het Italiaanse belcanto uit de beginjaren van de 19de eeuw. Zijn mooiste tragische opera Lucia di Lammermoor is gebaseerd op een boek van de Britse schrijver Sir Walter Scott. Het is het trieste verhaal van een jong meisje dat door haar broer gedwongen wordt haar geliefde te verraden wat haar tot moord en waanzin drijft. De opera is na de succesvolle première in 1835 in Napels nooit meer van het repertoire verdwenen en geldt als het schoolvoorbeeld van de romantische opera. De aria’s, duetten, ensembles, koorwerken en het beroemde sextet ‘Chi mi frena’ vormen een aaneenschakeling van hoogtepunten. De titelrol is de lievelingsrol van beroemde prima donna’s en haar waanzinaria is het paradepaardje van de grote coloratuursopranen.

Luciano Pavarotti
Zijn prachtige timbre, onvolprezen legato, uitstekende hoogte, muzikale intuïtie en joviale uitstraling hebben Pavarotti tot de succesvolste operazanger van zijn generatie gemaakt. Hij was supermuzikaal en voelde instinctief aan hoe een frase gezongen moet worden. Toen Luciano begon, waren het de sopranen die de wereld van de opera beheersten, maar de aandacht verschoof geleidelijk van de machtige diva´s naar een tenor. De eenvoudige aardige jongen uit een Italiaanse provinciestad groeide uit tot een van de beroemdste mensen ter wereld. ’s Werelds grootste tenor is hij genoemd, Koning van de hoge C, één van de 25 meest opmerkelijke personen ter wereld. Von Karajan zei over Pavarotti: ‘Zo’n tenor tref je maar eens in de honderd jaar aan.’

4. I Puritani
I Puritani is een intens liefdesdrama dat zich afspeelt in een politiek spanningsveld in Engeland rond 1650. De twee geliefden Arturo en Elvira worden het slachtoffer van de politieke controverse tussen de Koningsgezinden en de Puriteinen. In tegenstelling tot vele andere romantische opera’s heeft de opera een happy end. Vincenzo Bellini wist in ‘I Puritani’ met zijn gevoelige aria’s, mooie ensembles koorwerken en prachtige melodieën het hart van zijn luisteraars te raken

Joan Sutherland
Een recensent schreef: ‘Haar warme stem combineert de lenigheid van de ware coloratuurzangeres met de expressiviteit van de spintosopraan. Ze is in staat tot beteugeling, verfijning en vuurwerk en wist het publiek te ontroeren met oprechte emoties. De beroemde muziekcriticus Harold Schönberg schreef: ‘Haar warme timbre is van een buitengewone schoonheid. Ze fraseert elegant en probeert met heel haar hart de muzikale bedoelingen tot uiting te brengen. De coloraturen klinken niet dun, maar komen ‘vol’ uit de keel. De zeer goed gearticuleerde trillers, de precisie van de toonladders, de zekerheid van het hoge register en de omvang van de stem herinneren aan een zangstijl, die reeds lang leek uitgestorven.’ De recensent van de Daily Newspaper verbaasde zich over haar ongelooflijke ademtechniek en schreef: ‘Het leek alsof zij aan het begin van de avond één keer ademde en vervolgens alle aria’s zong. Onder haar jurk zat een man met een blaasbalg die pompte en pompte.’

5. Il Barbiere di Siviglia
Het is bijna niet voor te stellen dat Rossini’s bekendste komedie bij de première in 1816 op een totale mislukking uitdraaide. Gelukkig veranderde het publiek al snel van mening en sloot het de opera in zijn hart. Rossini baseerde zijn Barbier op het gelijknamige toneelstuk van Beaumarchais, waarin kapper en manusje-van-alles Figaro het meisje Rosina uit de greep van haar voogd Don Bartolo bevrijdt en kan trouwen met de jonge graaf Almaviva. Rossini’s kleurrijke muziek maakt van deze klucht met commedia del’arte figuren een geniale en fijnzinnige komische opera. De weergaloze populariteit komt deels door de kostelijke zangstukken in het eerste bedrijf, die allemaal operahits zijn geworden.

Placido Domingo
Zowel de duur van zijn zangcarrière als de constant hoge kwaliteit ervan zijn opmerkelijk. Zijn donkere sensuele stem klinkt toonvast en heeft diepte en fonkeling. De Zweedse sopraan Birgit Nilsson zei: ’God moet in een bijzonder goede bui zijn geweest op de dag dat hij Plácido schiep. Hij heeft alles wat nodig is voor één van de grootste carrières ooit: een enorm mooie stem, geweldige intelligentie, ongelofelijke muzikaliteit en acteerkwaliteiten, een heerlijk uiterlijk, een groot hart, en hij is een fijne collega.

Klik hier om te reserveren.

Reacties operacursus en inleiding Die Zauberflöte
Onderstaande reactie werd naar schouwburg Het Park in Hoorn gestuurd n.a.v. de operacursus in 2018

Goedenavond, dij deze wil ik U laten weten dat mijn vriendin en ik enorm genoten hebben van deze Operacursus. Wij hopen derhalve dan ook op een vervolg volgend jaar. Kees Schilder kan zo fantastisch en bevlogen vertellen, vandaar. Met vriendelijke groeten, Ali Plas en Hilda van der Rol

Op zondag 18 maart jl. 2018 woonden wij met veel plezier de opera Die Zauberflöte bij. Vooraf was er een inleiding. De meneer die de inleiding gaf, deed dat geweldig. Wat hij vertelde boeide van het begin tot het eind. Hr. Goossens

De inleiding voor de voorstelling van Die Zauberflöte op 18 maart van Kees Schilder (Kos) was erg goed. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en de met zorg gekozen fragmenten bereiden het publiek voor op wat komen gaat. R. Schilpzand

Ook BZN-bassist Jan Tuijp bezoekt regelmatig inleidingen van Kees Schilder. Lees hier zijn reacties.

Kalender

November 2018
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.