Het Nationale Theater is terug met nieuwe vertolking van Shakespeare 

Wanneer generaal Coriolanus (Yela de Koning) als winnaar terugkeert uit de oorlog, juicht het volk haar toe. En dat terwijl ze haar vóór de oorlog nog haatten. Gesteund door machtige vrienden stelt Coriolanus zich verkiesbaar voor het hoogste politieke ambt. Niets lijkt haar benoeming in de weg te staan, maar dan hitsen haar politieke vijanden het volk op. Wanneer de burgers kwaad het Capitool bestormen, moet Coriolanus vluchten. Uit wraak sluit zij zich aan bij de verslagen vijand: zij zal de stad waarvoor zij haar leven zo vaak waagde alsnog vernietigen. 

“Dit is NU!” 

In Coriolanus beschrijft Shakespeare vlijmscherp de werking van de politiek: hoe machtsgroepen opereren en retoriek werkt. Ook legt hij de wispelturigheid van de publieke opinie bloot: we zien hoe het volk Coriolanus verafschuwt, dan weer toejuicht, om haar enkele scènes later te verbannen. Bovenal laat Coriolanus zien wat er in een samenleving gebeurt als verstand en gemeenschappelijk belang niet langer leidend zijn, maar emotie en opportunisme de boventoon voeren. Regisseur Nina Spijkers (Laura H., The Nether): “Bij elke zin die ik las, dacht ik: dit moeten we spelen, dit is NU! Het zijn de boeren die in hun tractoren optrokken naar het Binnenhof en de bestormers van het Capitool, maar óók de burgers in Groningen.” Yela de Koning (The Nether, Trojan Wars) speelt de titelrol in deze hypermoderne Shakespeare met hoge hartslag en rake klappen.  

Yela de Koning in Telegraaf: “Het gaat zo over het hier en nu, dat je je bijna afvraagt waarom het niet vaker wordt gespeeld. Dat is ook het mooie van het werk van Shakespeare. Met minimale aanpassingen of door het net even in een andere context te plaatsen, is het weer helemaal van nu.” Het hele interview leest u hier.

Recensies 

Volkskrant ★★★★
Shakespeares ‘Coriolanus’ door Het Nationale Theater is een messcherp commentaar op de actualiteit

NRC ★★★★
“Weergaloze Yela de Koning eist als vrouwelijke Coriolanus het recht op om woedend te zijn”